Wizja rozwoju Szczecina.
Piotr Krzystek przedstawił cele Szczecina. Są ambitne. Jeżeli wizję zrealizuje, to wyprzedzimy Poznań i Wrocław, a dorównamy hiszpańskiemu Bilbao, czy nawet takiej metropolii jak Hamburg. Przed Szczecinem otworzy się nowa lepsza przyszłość.
Trochę statystyki.
Szczecin jest jednym z najmniej zadłużonych, największych polskich miast. Prym w rankingu wiedzie Kraków, który w przeliczeniu na jednego mieszkańca ma prawie 1 700zł zadłużenia, później Warszawa 1 500zł i Poznań 1 126zł. Mogłoby się wydawać, że powinniśmy być mocno zadłużeni, bo Kraków, Warszawa i Poznań bardzo dobrze się rozwijają. Nic bardziej mylnego. Katowice oraz Gdańsk mają porównywalny poziom zadłużenia, Wrocław nieco wyższe, ale nie tak gigantyczne jak w stolicy. Dużym zadłużeniem może „pochwalić” się też Rzeszów.
Nasze miasto to też jedno z nielicznych, które ma nadwyżkę w budżecie.
Piotr Krzystek przedstawiając wizję rozwoju Szczecina, zwrócił uwagę, że przez Fitch Ratings zostaliśmy ocenieni lepiej, niż np. Gdańsk.
Strategiczne cele do 2015 roku.
Szczecin ośrodkiem integracji europejskiej, ponadregionalnym centrum południowego Bałtyku- wspólnotą mieszkańców wykorzystującą do zrównoważonego i trwałego rozwoju tradycję historyczną, walory środowiska przyrodniczego oraz nadodrzańskie położenie- czytamy we wstępie publikacji UM.
Czy tak się stanie? Jak już napisałem- zdecydowanie tak- tylko trzeba założenia zrealizować. Niektóre na pewno przed Euro 2012.
Oto niektóre inwestycje, które mają zostać zrealizowane w pierwszej kolejności:
Połączenie kolejowe Szczecin-Berlin.
Miasto zabiega o modernizację odcinka granica państwowa-Szczecin, w celu uruchomienia szybkiego połączenia kolejowego z Berlinem. Czas podróży skróci się do niecałej godziny- gdy Polska wejdzie do traktatu z Schengen, zostanie zlikwidowana granica pomiędzy Polską a Niemcami.
Budowa obwodnicy śródmiejskiej.
Niezwykle ważna inwestycja dla Szczecina. Ma połączyć północne i południowe krańce miasta, omijać centrum. Budowa została podzielona na dziewięć etapów, w latach 2007-2011, ma zostać zrealizowany czwarty i piąty.
Szczeciński Szybki Tramwaj.
Temat, który bez przerwy wraca. Alternatywa dla metra, umożliwiająca szybkie połączenie prawobrzeża i lewobrzeża Szczecina. Koszt pierwszych trzech etapów (Basen Górniczy- osiedle Kijewo- red.), to blisko 111 mln euro. Środki w znacznej części, mają pochodzić z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przypomnijmy, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jasno stwierdza, że Szczecin ma „bardzo duże” szanse na otrzymanie funduszy. Czas realizacji pierwszych etapów- do 2010 roku.
Business Process Outsourcing.
Europejskie centrum nowoczesnych usług- taki ma być Szczecin. Piotr Krzystek mówił o tym jeszcze w czasie kampanii wyborczej i dziś śmiało przyznaje, że to jeden z priorytetów. Prezydent zwrócił uwagę, że tak naprawdę główną bolączką naszego miasta nie jest brak inwestorów, a paradoksalnie brak powierzchni biurowych. W Szczecinie brakuje siedmiu Pazimów (największy obiekt biurowy w Szczecinie- red.) –mówił prezydent. Jednocześnie przypomniał, że na Malczewskiego powstanie nowoczesny biurowiec w klasie A+, oraz w miejscu Dany zostanie wybudowany blisko 30-sto piętrowy biurowiec.
Próbowaliśmy skontaktować się z J.W. Constructions (właściciel Dany- red.) w sprawie tej inwestycji, jednak nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.
Filharmonia Szczecińska.
Tej inwestycji chyba nie trzeba przedstawiać. Krótko: Fenomenalny projekt, który sprawi, że Szczecin będzie miał coś zapierającego dech w piersiach. Bilbao ma muzeum Guggenheima, my będziemy mieć futurystyczny obiekt kulturalny. Pieniądze są zagwarantowane w RPO, czas realizacji: 2009-2010 rok.
Stadion.
Bardzo strategiczna inwestycja w kontekście Euro 2012. Szczecin tak naprawdę nie przegrał tych mistrzostw, a dzięki stadionowi może jeszcze triumfować. Przypomnijmy, że UEFA ostateczną decyzję, w których miastach zostaną rozegrane mecze podejmie w 2010 roku. Gdańsk i Warszawa mają problemy z wybudowaniem stadionów- pewne wydaje się, że nie wypełnią wymogu oddania obiektu do 2010 roku. Szczecin pomimo, że nie został wybrany, spełni wymagania „lepszych” miast. Stadion w Szczecinie, powinien zostać oddany do użytku pod koniec 2010 roku, bądź na początku 2011.
Airwaterfront.
To jedna z „wielkich” inwestycji, która ma wykreować nowe standardy w Szczecinie. Teren w centrum miasta wielkości niemal Sopotu- od lat porośnięty trawą. Krzystek zapowiada, że za jego prezydentury będzie zupełnie inaczej. Stadion według zapowiedzi, ma wejść w fazę realizacji jesienią 2008 roku. W tym roku ma być gotowy plan zagospodarowania przestrzennego– wtedy zapewne zostanie ogłoszony przetarg.
Śródodrze.
Ma to być „nowe serce miasta”. Temat rzeka. Dopóki nie będzie planu zagospodarowania przestrzennego dla tych terenów, możemy zapomnieć o jakiejkolwiek inwestycji. Dokument ma być gotowy w połowie 2008 roku.
Dwóch poważnych inwestorów.
Global 7 Developments oraz Howard Holdings, są zainteresowane atrakcyjnymi terenami. Ten ostatni, rozpoczął nawet wykup gruntów, od dotychczasowych właścicieli terenów Śródodrza. Konkretne plany, HH ma zaprezentować za trzy miesiące.
Global 7 Developments zasłynął odważną wizją zagospodarowania Śródodrza i Dąbia. Dziś wiadomo, że miasto ma inne plany; np. wbrew opinii G7D, w Dąbiu ma stanąć stadion. Amerykanie w swoich pierwszych planach zburzyli nawet zabytkową rzeźnię- dzisiaj zapowiadają urealnienie swoich planów i nadal deklarują chęć zainwestowania w Szczecinie, aż 7 miliardów dolarów.
Prezydent coraz częściej podkreśla, że terenami zarówno na Śródodrzu oraz w Dąbiu, interesuje się wielu poważnych inwestorów.
Szczeciński Centrum Komunikacyjne
A w nim zupełnie nowy Dworzec Główny PKP. Rzeczywiście, Szczecin ma być drugim (po Katowicach- red.) wielkim miastem w Polsce, które zmieni oblicze dworca. Obiekt ma stanąć przed Euro 2012 i być chlubą Szczecina. Powstanie m.in. kino, hotel, centrum handlowo-usługowe, zaś w miejscu lokomotywowni ma stanąć wysoki biurowiec.
Aglomeracja szczecińska, przez PKP, została potraktowana jako ważna aglomeracja w kontekście Euro 2012, zapewnia Przemysław Budnik, prezes Biura Projektów Kolejowych, które przygotowuje inwestycję.
To tylko niektóre założenia „wielkiego planu dla Szczecina”. O wszystkich będzie na bieżąco informować na łamach portalu wSzczecnie.pl.