Chyba nie do końca. Po pojawieniu się info na Legii o szalu napisałem maila do klubu z zapytaniem po ile u nas będą szale, kiedy będą dystrybuowane. W odpowiedzi otrzymałem info, że nic na ten temat nie wiedzą i proszą o link do szala na stronie Legii - takowy otrzymali, a po jakimś czasie info o szalu pojawiło się na oficjalce klubowej.
Totalne bzdury? Może masz rację, ale po takiej odpowiedzi też byś wysnuł takie wnioski
Problem reklamy na plakatach i bilbordach wydarzeń tygodniowych wiaze sie z długoscią umów, jakie są zawierane na emisję. Zamieszanie reklam ogólnych a nie meczowych jest z punku widzenia ekonomicznego uzasadnione.
Pomyslmy zatem o kosztach reklamy outdoorowej oraz alternatywach:
Plakaty: ich cena jednostkowa nie jest duża. ZDTIM ma cennik, o ile się nie mylę - ok. 2 zł za dzień emisji A3. Nie jestem tylko pewien czy w grę wchodzą okresy krótsze niż 1 miesiąc, być może. Jeśli okres tygodniowy emisji jest mozliwy, to taka reklama miałaby sens.
Bilbordy: tu sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ emisja z reguły jest nie krótsza niż miesiąc. Zamieszczanie reklamy konkretnego meczu będzie prowadziło pozniej do kontrowersji i pytań, jak na forum: dlaczego tego się nie zdejmuje? Firmy reklamowe, które sa włascicielami powierzchni oczywiscie wszystko zrobia za dodatkową opłata, ale no własnie - to kosztuje.
Jeden bolbord na miesiąc to ok 1300-1600 zł + druk plakatu
Wiaty autobusowe: problem jak wyżej: miesięczny koszt to ok 800 zł za miesiąc + druk plakatu LCD: Można mieć juz ok 20-30 lcd na miesiąc za ok 2000 zł. Rotacja co 5-10 minut. Reklama 15 sek. Siatki mesh: (na budynkach np. pl. Kosciuszki). W zaleznosci od powierzchni 3000-6000 tys za miesiac, drugie tyle to produkacja siatki. Dochodza koszty powieszenia po stronie wieszającego. Chyba ok 300 zł.
Odpuszczamy płatna reklame w tv, radiu i prasie. Koszta sa zdecydowanie za wysokie. Poza tym to wynik druzyny generuje obecność informacji w mediach. Tu zdecydowanie bym odpuscił płatna reklame. Klub powienien równiez kreaowac akcje, powodujace zainteresowanie mediów np. jak ostatnio oddawanie krwi czy wczesniej wizyty w szkołach ect.
Podsumowując marketingowo, choc troche nie pokolei, hasłowo, a i uwagi sa bardziej emocjonalne niz merytoryczne:
1. Do kogo kierujemy akcje promocyjną? Kierujemy ja do osób niepoinformowanych lub niezdecydowanych. Na pewno nie są to osoby, które zawsze lub czesto chodza na mecze. Dla nich raczej sa stosowane akcje lojalnosciowe. Dla mnie walko toczy się o ok 4-6 tyś osób, które jak to sie mówi - robi róznicę we frekwencji. Trzeba sobie zadać pytanie kim są te osoby?
2. I tu niestety dochodzimy do sedna. Okreslamy segment odbiorcy np. wiek, przyzwyczajenia, dochód, miejsce zamieszkania i kilka innych kluczowych rzeczy. Na forum oczywiscie są spory i komentarze, ale z punktu widzenia reklamy, to pikniki sa jej odbiorcą. Nie komentuje akcji stowarzyszenia czy kibiców, bo one wspieraja raczej utrzymanie grupy zdecydowanych.
W marketingu generalnie chodzi o to by rozpoznac grupe odbiorców naszego produktu. Klub moze zdecydowac czy nastawia sie na utrzymanie pozyskanych czy przekłada srodki na pozyskanie niezdecydowanych.
Na koniec zadanie domowe. Zakadam, ze pracujemy profesjonalnie.
Klub Pogoń Szczecin wygospodarował mimo swoich długów 10 000 miesiecznie na trzymiesieczna kampanię reklamową. Na mecze bez reklamy przychodzi 7000- 8000 kibiców, którzy pokrywają koszty organizacji meczu i innych wydatków. Przeprowadź analizje profilu odbiorcy kampanii reklamowej oraz określ formy promocji finansowanej. Oceń efektywnoś prowadznia kampani w sytuacji długu klubu (przyjac mozemy optymistycznie, że 10 tyś moze byc włozone w lokate miesięczna bez ryzyka straty). W analizie możesz wspierac się NPV - szacując oczekiwany zwrot lokaty.
Założenia:
- odbiorcy zdecydowani nie kupuja karnetów lub biletów. Dostepne sa tylko bilety za 25 zł.
- z zakupu biletu odejmij 20% na poktycie kosztów obsługi.
Odp: ,,...Aby Pogoń rosła w siłę....(kibicowsko)"-Klubowy marketing,działania własne - 14/10/2012 21:32
A czy ktoś mało myślący przepraszam niektórych nie weźmie pod uwage iz niektóre koszta reklamy mozna zminimalizować do ZERA proponując miejsce reklamowe na naszym stadionie ,w banerach wokół stadionu ,głupim oflagowaniu (po zrobieniu tego oczywiście przez firmy zaprzyjaźnione )sektorów , pierdzielonych baloników z logiem reklamodawcy i mase innych pomysłów może być .COŚ za COŚ w tym systemie żyjemy Pozdrowienia dla myślących Na stronie Ofi też może się pokazać reklama że ten i ta Firma udostępniłe miejsce na mecz ...... na rogu Krzywoustego/Piastów
Tam wezwali mnie bym do nich dołączył, dołączył do tańca umarłych.
W krąg ognia podążyłem za nimi, do samego środka......Kiedy czujesz, że nadchodzi twój czas, bądź gotów.
Pożegnaj się ze wszystkimi, łyknij gorzałki i zmów modlitwę.
Plakaty: ich cena jednostkowa nie jest duża. ZDTIM ma cennik, o ile się nie mylę - ok. 2 zł za dzień emisji A3. Nie jestem tylko pewien czy w grę wchodzą okresy krótsze niż 1 miesiąc, być może. Jeśli okres tygodniowy emisji jest mozliwy, to taka reklama miałaby sens.
ZDiTM nie ma cennika - mają go poszczególne spółki autobusowe i tramwajowe. Dla przykładu w SPPK minimalny czas "wiszenia" plakatu to właśnie tydzień. Koszt 10 zł od plakatu.
Koszt druku - można zejść do zera. Odpowiednia umowa barterowa z drukarnią - tak to się odbywało kiedyś, nie wiem jak teraz.
Bilbordy: tu sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ emisja z reguły jest nie krótsza niż miesiąc. Zamieszczanie reklamy konkretnego meczu będzie prowadziło pozniej do kontrowersji i pytań, jak na forum: dlaczego tego się nie zdejmuje? Firmy reklamowe, które sa włascicielami powierzchni oczywiscie wszystko zrobia za dodatkową opłata, ale no własnie - to kosztuje.
Jeden bolbord na miesiąc to ok 1300-1600 zł + druk plakatu
W II lidze nie stanowiło to problemu by przed każdym meczem przygotowywać plakaty i bilbordy.
Zawsze można zapraszać na dwa mecze. Zdarzało się przecież, że na jednym bilbordzie zapraszano na trzy mecze w II lidze naraz.
Cena - zero, wszystko można robić w barterze - tak to zresztą odbywało się wcześniej.
Wiaty autobusowe: problem jak wyżej: miesięczny koszt to ok 800 zł za miesiąc + druk plakatu
BP media, która robiła/robi bilbordy dla Pogoni ma w swojej ofercie także citylighty (we wiatach) czy diapazony (czy jakoś tak) - tak jak wyżej, dobra umowa barterowa minimalizuje koszty.
Przez całą II ligę były bilbordy, były plakaty w busach, były wiaty i diapazony. Mamy Ekstraklasę i na forum jest radocha, bo ktoś zobaczył bilbord na mecz, który jeszcze się nie odbył. Plakatów dawno nie widziałem, a pamiętam gdy byłem młodszy po powrocie meczu odklejaliśmy je od autobusu na pamiątkę. Citylightów i diapazonów brak. Monitory LCD w busach i tramwajach - brak. Bez komentarza.
Te szare trybuny jeszcze zatętnią granatowo-bordowym rytmem dwudziestu tysięcy serc...
Odp: ,,...Aby Pogoń rosła w siłę....(kibicowsko)"-Klubowy marketing,działania własne - 14/10/2012 23:44
Panowie o jakiej reklamie my mówmy skoro Pan Smolnym w jednym z wywiadów powiedział, że nie wierzy, że nasz stadion zapełni sie w całości. Cały czas gadają jaki nasz stadion jest stary, że nie ma zadaszenia, że daleko od murawy prawda ale skoro mamy taki jaki mamy to trzeba wycisnąć z niego tyle ile się da. Marketingowi i działaczom się po prosu nie chce nie mam pojęcia z czego to wynika. Czy z tego, że lepiej powiedzieć że kibic jest zły bo nie przychodzi na dobrze grającą Pogoń w ekstraklasie lub z tego, że lepiej zapraszać polityków na mecz niż kibiców. Tak jak już zostało napisane w postach wyżej sposobów na marketing jest dużo tylko po prostu trzeba chcieć a nie gadać, że nie ma kasy w klubie, że ciężko budżet dopiąć skoro sie nie zabiega o to.
Odp: ,,...Aby Pogoń rosła w siłę....(kibicowsko)"-Klubowy marketing,działania własne - 16/10/2012 10:51
Trzeba przyznać, że jak wszystko inne mocno kuleje, to Pogoń TV jest naprawdę zadowalająca. Filmiki pojawiają się bardzo często, są nawet całkiem ciekawe, wykorzystywane są wszystkie okazje, żeby coś nagrać, tak jak mecze naszej reprezentacji czy dzisiejsze spotkanie Brazylii z Japonią. Oczywiście, żeby nie było tak kolorowo, to Artur Bańko nie ma najlepszych warunków do przeprowadzania wywiadów, no ale można się w końcu przyzwyczaić. Największym minusem jest pchanie się koszernej panienki do co ważniejszych rozmów. Nie dość, że trzeba patrzeć na niego, to jeszcze macha tymi łapami, jest wkurzający. W jakimś innym klubie rzecznik zajmuje się wywiadami dla klubowej telewizji?
My sie nie dziwimy!
Bo jest arogancki, nie ma niestety pojecia co nalezy do pracy pod tytulem RZECZNIK i nie ma szacunku - jak widac - nietylko do kibiców.
Na maila w jezyku angielskim odpowiada, bo jest cool i obeznany w jezykach, yes of cours, natürlich jawohl, absolument.
Dlaczego na Legii obcokrajowiec moze zabukowac sobie bilet na mecz, a u nas nie? Jest to system Ekstraklasy z tymi biletami - tak?
http://kupbilety.pogonszczecin.pl/ => loguje sie PESELEM, jak wiadomo PESEL jest tylko w Polsce. A tutaj istnieje ten problem!
Czy naprawde panie rzecznik na to nie ma odpowiedzi czy brak jezyka moze w tej chwili dla zwyklych kibiców zza granicy i jak ich "olewanie"?
Jeszcze wczoraj dziennikarze zachwalali atmosferę na stadionie. Dziś tych, którzy odpalali racę nazywają kibolami.
Za wybiórczą:
Policja nie ukrywa, że zamierza poskarżyć się do Ekstraklasy SA na organizatora spotkania, który wbrew przepisom dopuścił do wniesienia na stadion rac.
Niektórzy mają ciśnienie na zamkniecie stadionu...
Calkiem mozliwe. Najpierw wojewoda zamknal sektor na Kotwicy po meczu z Gwardia na ktorym w zasadzie nic wielkiego sie nie dzialo. Poszlo o 3 race i flagi na kijach . Teraz zamknal stadion Gwardii za derby z Gryfem gdzie tez odpalono tylko pare rac . Stosunkowo dlugo u nas w wojewodztwie nic nie zamykali i trzeba sie teraz wykazac .
Forum służy do prezentacji opinii odwiedzających, którzy są w pełni odpowiedzialni za swoje wypowiedzi. Serwis PogonOnLine.pl w żaden sposób nie odpowiada za opinie użytkowników.